Програмата може да я намерите в
[You must be registered and logged in to see this link.]Ето едно блиц уроче за запознаване с графичния интерфейс на програмата - нещо жизнено важно за следващите уроци, които смятам да пусна.
Първо и много важно - изтеглете си скрийншота, който съм направил от тук:
[You must be registered and logged in to see this image.]и хубаво го разгледайте на 100% зуум.
Забележка : Аз съм си променил графичната тема на програмата на тъмна за да контрастира по-малко. Препоръчвам ви да го сторите и вие - от менюто Customize\Load Custom UI Scheme навигирате до директория 3dsMax(инсталационна папка)\UI и отваряте файл "ame-dark.ui". ако искате да се върнете на темата по подразбиране изберете файл "DefaultUI.ui". Това се отнася за версия 8 - ще правя уроците на нея, като в името на съвместимостта с по-старите версии, няма да използвам нови функции освен ако не е абсолютно наложително. Би трябвало да нямате проблеми ако имате весия 6 или по-късна.
Ще започна с бутоните за навигация и техните хоткейс (някой има ли идея за добър превод на hotkey?). Те се намират най-долу вдясно - обозначил съм основните три:
zoom (приближава или отдалечава текущия изглед);
pan view (транслира/премества текущия изглед);
arc rotate (променя точката към която гледаме; завърта текущия изглед).
Другите бутони имат по-специфично значение - експериментирайте, ако искате за да видите какво правят - добре ще е да се научите с практиката "проба-грешка", т.к. много от нещата в 3D-то стават точно така
. Ще ви дам и функцията на бутона най-долу и най-вдясно - "Maximize Viewport Toggle" ( Alt + W )" той разпъва текущия изглед на мястото на останалите и по този начин добавя зрително поле.
Друга група от бутони/команди се намират в горната част на екрана, в основния toolbar (още един кандидат за превод
) :
select (Q) - инструмент за избиране на обект в сцената;
move(W) - инструмент за 3 измерно преместване на обект в сцената ;
rotate(E) - инструмент за 3 измерно завъртане на обект в сцената;
scale
- инструмент за 3 измерно уголемяване/смаляване на обект в сцената.
Инструментите са много интуитивни, всички имат така нареченото " gizmo ", което улеснява контрола над трансформацията на обекта - пробвайте и ще се уверите сами. Ако желаете да ограничите трансформацията само в една ос (x,y,z) просто посочвате с курсора желаната цветово-кодирана ос (червено - x, зелено - y, синьо - z), натискате с ляв бутон и влачите мишката в посоката в която желаете.
Изгледите (наречени "Viewports" ), които са активни по подразбиране са 4 : Top, Front, Left, Perspective. На скрийншота съм ги обозначил със циан. Top, Front, Left са изометрични, което значи, че те са изгледи с паралелна проекция - няма ефекта на смаляване на обектите в далечината ( Добър пример е релси на влак - в такъв изглед релсите ще са на еднакво разстояние една от друга, дори и в далечината. В реалността ще изглежда, че релсите се пресичат ). Perspective, както името предполага е изглед с перспективна проекция - точно както човешкия поглед или видео камера (фотоапарат).
Етикетите на всеки изглед (горе в ляво на всеки един) показват от къде е гледната точка спрямо центъра на сцената, и типа на изгледа. Ако желаете да смените даден изглед с друг щракнете с десен бутон върху етикета на изгледа изберете менюто "Views" и изберете изгледа който желаете. Ако имате създадени камери в сцената, техните изгледи ще бъдат налични в менюто "Views".
Последно за този урок - за да не ви доскучае ;) - ще обясня накратко как да си създадете обекти, които да трансформирате и да "оглеждате"
.
В основните менюта има "Create" (оцветено в жълто-оранжево на скрийншота). В него има списък с обектите, които може да създадете в 3D Studio Max. Те са разделени на :
Standart Primitives - кутия (box), сфера (sphere), цилиндър (cylinder), конус (cone) и т.н.;
Extended Primitives - призма (prism), кутия с фаска (chamfer box), цилиндър с фаска (chamfer cyl) и т.н.;
Compound - съставни обекти. Съставен обект е процедурално създаден обект на базата на два други. (Пример: Тялото на снежен човек съставено от две сфери, които са съединени една върху друга);
Particles - частици - с тяхна помощ се симулират обемни ефекти(пушек, огън, прах). Частиците имат широко приложение в програмите за 3D анимиранте, т.к. предоставят доста убедителна визия за много от ефектите на експлозии, урагани и т.н. Тази тема не смятам да я закачам повече, защото е далеч от пределите на текущия урок. След време може да пусна обстоен урок за частици;
Останалите менюта включват камери (Cameras) и светлини (Lights) - имената им доста ясно подсказват предназначението им. Засега няма нужда да създавате светлини или камери, защото при създаването на нова сцена 3DS Max автоматично създава една светлина и една камера(Perspective View), чиито позиции са свързани - когато завъртите изгледа на перспективата променяте положението на началната светлина.
Има разбира се и доста други категории, но те ще са обект на друг урок или на вашите експерименти
.
С жълто оранжева линия съм свързал менюто "Create" и бутон от панела в дясно. Този панел се нарича "Command Panel", а бутона - "Create" и има същите компоненти като едноименното меню, но във вид на падащо меню и бутони за обектите.
Втория бутон в "Command Panel"-а се нарича "Modify". В него се добавят модификациите, които избрания обект има. За тях (модификациите) ще говоря в следващия урок.
Автор : lix40